Zoneterapi mod stress

Stress er desværre blevet en kedelig konsekvens af vores hektiske liv. Vi har mange års erfaring med at hjælpe danskere ud af deres stress. Vi tager hånd om dig og ud over zoneterapibehandlingen vejleder vi dig i, hvordan du kan få det bedre i din hverdag. Er du en af de 430.000 danskere, som er ramt af stress?

Stress gør dig syg

Stress er et rigtigt stort problem. Faktisk forudser Verdenssundhedsorganisationen WHO, at stress og depression vil blive en af de største sygdomsfaktorer i 2020. Ubehandlet stress er årsag til halvdelen af depressions- og angstlidelser. Ofte bruges ordet stress synonymt med travlhed eller for at beskrive en sygelig tilstand, der følger af lang tids belastning. Stress er ikke en sygdom i sig selv, men en tilstand, vi kan være i i kortere eller længere tid. Der skelnes med to slags stress. Den kortvarige stress, du oplever, når du går til eksamen, arbejder frem mod en deadline, eller i en kort periode føler dig presset af konflikter er ikke skadelig, hvis den forbliver kortvarig. Langvarig, kronisk stress, slider derimod på din krop og psyke og nedbryder dig. Langvarig stress øger risiko for alvorlige sygdomme, som hjerte-kar-sygdomme og depression og kan forværre en række kroniske sygdomme, som f.eks. allergi, astma og diabetes.

Typiske faktorer for stress

Der er mange forskellige faktorer, som afgør om de belastninger, du udsættes for, ender med stress. Det afhænger af belastningens varighed og styrke, og hvilke ressourcer du har til rådighed til at håndtere belastningerne. De typiske årsager til stress er dit familieliv, fysisk og psykisk arbejdsmiljø, traumatiske begivenheder eller ændringer i dit liv, men udløses lige så ofte af dine egne tanker og ambitioner, ligesom din personlighed spiller ind. Ofte er det ikke en enkelt faktor, der er udløsende, men et krydspres af mange forskellige forhold og begivenheder i hverdagen, som fører til alvorlig stress. Stress opstår, når der i en længere periode, ikke er er overensstemmelse mellem indre og udefrakommende krav og vores ressourcer til at håndtere dem på et givet tidspunkt. Stress sker helt ubevidst og er hjernens og kroppens naturlige reaktion på belastning. Når du er stresset sættes kroppen i alarmberedskab. Dette alarmberedskab styres af nervesystemet og kroppens hormoner. Du er bygget til at være i kortvarig stress. De fysiologiske reaktioner gør dig parat til at reagere hurtigt og yde en ekstra indsats, hvis der er fare på færde, hvorefter kroppen hurtigt falder tilbage i normal tilstand. Men hvis belastningen fortsætter i lang tid, forbliver kroppen i alarmtilstand, og så er kroppens fysiologiske reaktioner og stresshormonernes virkning i kroppen skadelige for dig.

Sådan påvirker stress kroppen

Når du er stresset og kroppen er påvirket af stresshormoner i længere tid, vil du begynde af opleve en række fysiske symptomer. Det kan være søvnløshed, træthed, hjertebanken, hovedpine og smerter i kroppen, mavesmerter, forstoppelse og oppustethed, halsbrand og sure opstød, koncentrationsbesvær og irritabilitet, tristhed, bekymring, tankemylder og uro. Du oplever gradvist at miste overblik og fokus. Når du hertil, er hvile alene ikke nok til at komme ovenpå igen. Hvis du overhører kroppens signaler, er der risiko for stresskollaps, udbrændthed eller depression. Bevidsthed på dine belastninger og ressourcer og viden om dine egne advarselstegn er er vigtigt for du kan forebygge at langvarig stress udvikler sig. Det vigtigste er at få ændret de forhold, som gør, at stress opstår. Og det kan handle om ydre såvel som indre faktorer.

Se ledige tider

Hos Huskdigselv.dk behandler vi over 1.000 personer årligt med forskellige smerter og gener. Bestil tid hos vores én af vores behandlere online – nemt og sikkert.

Line gik ned med stress

Line havde følt sig presset i en længere periode. Hun var relativt nyuddannet, og havde lige fået nye jobfunktioner, som var både spændende, men også meget udfordrende. Hun prioritererede sit arbejde højt – det var en vigtig del af hendes identitet og hun stillede høje krav til sig selv og var måske endda mere perfektionistisk, end jobbet egentlig krævede. På privatfronten, var der også mange ting som skulle spille sammen, og også her stillede Line høje krav til sig selv som kvinde, kæreste, datter – og derfor havde hun altid meget på programmet: træning flere gange om ugen, hygge med sin kæreste, familiearrangementer, café-aftaler med veninderne, fester i weekenden osv. Det var også vigtigt for Line, at være den, der altid stillede op – og måske havde hun egentligt aldrig sagt nej, selvom hun egentlig godt kunne mærke nogle gange, at hun burde. Det var rigtig svært at få enderne til at mødes og ikke lige til at finde ud af om der var tale om krav og forventninger fra andre til Line eller om Line pressede sig selv. Line kunne ikke rigtig længere mærke sig selv og begyndte at få alvorlige symptomer på stress. Det værste var, at hun ikke kunne falde i søvn. Hendes hoved var fyldt af tanker og bekymringer, og hendes krop kunne ikke falde til ro. Hun følte sig konstant urolig og grådlabil og følelsesmæssigt ude af kontrol. Samtidig havde hun en følelse af at være handlingslammet. Line var blevet sygemeldt med stress var også blevet tilbudt psykologhjælp via sit arbejde. Samtidig havde hun brug for at nedbringe de kropslige symptomer på stress. Derfor kom hun til zoneterapi. Hun oplevede, at zoneterapien efter nogle behandlinger fik hende til at slappe af og komme i kontakt med sig selv. Under behandlingerne begyndte hun gradvist at kunne spænde af i kroppen, åndedrættet blev normaliseret og hun blev opmærksom på, hvordan hun kunne tjekke ud af tankemylderet. Zoneterapien gav hende et ugentligt frirum. Et space der var helt hendes eget. Nogle gange havde hun brug for bare at vende opmærksomheden indad, og andre gange havde hun brug for at sætte ord på sine tanker og følelser og lade zoneterapien være et rum, hvor hun kunne arbejde med sig selv og sin livssituation. I dag har Line det meget bedre og har lært at håndtere dagligdagens situationer på en måde, så hun når selv at mærke efter, hvad hun selv har lyst til, inden hun siger ja til noget.

Fakta: Stress er et kæmpe samfundsproblem

Hvis du oplever stress, er du bestemt ikke alene.
• Hver dag er 35.000 danskere sygemeldt pga. et dårligt psykisk arbejdsmiljø, der kan udløse stress.
• 430.000 danskere eller 10-12 procent oplever symptomer på alvorlig stress dagligt.
• 250.000-300.000 danskere lider af alvorlig stress. Stress fører til 30.000 hospitalsindlæggelser og 1400 dødsfald årligt.
• 500.000 føler sig udbrændte på grund af stress.
• Hver 5., der bliver syg af stress, risikerer at miste sit job og 3.000 bliver hvert år førtidspensioneret på grund af stress.

 

Hvad kan du gøre for at forebygge alvorlig stress?

Overordnet skal stressreaktioner overvindes ved bevidsthed, læring og personlig udvikling. Når du erkender, hvad der gør dig stresset, har du mulighed for at foretage de livsvalg, der er nødvendige for at undgå at blive syg af stress. Du kan selv gøre meget for at tackle din stress:

• Lær dig selv og dine stresssignaler at kende
• Vær opmærksom på dine grænser og sig nej
• Vær realistisk omkring dine ressourcer og prioriter i overensstemmelse med dem
• Slap af og restituer hver gang du har været udsat for en periode med belastning – også efter korte perioder
• Tag en aktiv beslutning om at holde flere pauser hver dag – på arbejdet og hjemme
• Hold fri, når du har fri og lad arbejdet blive på arbejdet
• Bliv opmærksom på dine tankemønstre – positive tanker ændrer dine følelser og gør din adfærd mere hensigtsmæssig
• Styrk dig selv gennem sund kost, motion og gode sovevaner
• Ophold dig udenfor og sørg for at få frisk luft og lys
• Afsæt tid til at koble af i hovedet og kroppen – spænd af med meditation åndedrætsøvelser, yoga eller kropsterapi
• Erkend, når du har brug for hjælp og bed om hjælp

Artiklens kilder:

www.stressforeningen.dk

www.sundhed.dk/borger/sundhed-og-forebyggelse/livsstil/stress/hvad-er-stress/

www.sst.dk/da/Viden/Mental-sundhed/Stress/Forebyggelse-af-stress

Priser på zoneterapi

ZoneterapiIzabellaGry
Én behandling af 60 min.895 kr.695 kr.
Børn under 12 år af 30 min.495 kr.395 kr.
Igangsættende zoneterapi995 kr.995 kr.
Klippekort - 5 klip4.000 kr.3.000 kr.
Klippekort - 10 klip7.500 kr.5.500 kr.
Klippekort studerende - 5 klip 20% rabat (SU - mod forevisning af gyldigt studiekort)3.200 kr.2.400 kr.
Klippekort studerende - 10 klip 20% rabat (SU - mod forevisning af gyldigt studiekort)6.000 kr.4.400 kr.
Det hjælper mig virkelig meget at komme herover engang imellem, og få et andet perspektiv på tingene. Men også at få nogle spændinger ud af kroppen.”

– Mia, eksamensangst

Helt igennem fantastisk oplevelse. Isabella var så sød og forstående. Glæder mig til 2 session.

 – Kristine, zoneterapi