Hvad betyder din livsstil for din fertilitet?

af | Opdateret 7. May 2020 | Fertilitet

Hvilke faktorer spiller ind i forhold til din fertilitet?

I din krop skal de rette forudsætninger være til stede for at du bliver gravid – og det skal der også i din partners. Der kan være mange forskellige årsager til problemer med fertiliteten. Der kan blandt andet være tale om:

  • Alder
  • Uregelmæssig menstruationscyklus med udeblevne ægløsninger
  • Beskadiget slimhinde i livmoderen efter underlivsbetændelser, spiral eller abort 
  • Tidligere kønssygdomme
  • PCOS (mange små ægblære, der ikke modnes)
  • P-piller gennem mange år
  • Tidlig overgangsalder eller begyndende overgangsalder
  • Spændinger eller arvæv fra tidligere operationer i underlivet
  • Fibromer (muskelknuder i underlivet)
  • Endometriose (vækst af livmodervæv uden for livmoderen)
  • Autoimmune sygdomme, kronisk inflammation og problemer med immunforsvaret
  • Dårlig optagelse af næringsstoffer og fordøjelsesproblemer
  • Lav sædkvalitet
  • Overvægt eller undervægt
  • Rygning, alkohol og kaffe
  • Ustabilt blodsukker
  • Stress
  • Følelsesmæssige problemer

Og selvom listen er lang, oplever mange par, at der ikke er en forklaring på, hvorfor de er barnløse. Hvis du har symptomer på noget af det, der er nævnt i listen, vil det være en god ide at blive undersøgt. I nogle tilfælde vil du have brug for behandling. I andre tilfælde kan du forbedre din frugtbarhed ved at omlægge din livsstil. Denne artikel handler om hvordan din alder og din livsstil spiller ind i forhold til dit ønske om at blive gravid og om hvad du kan påvirke for at booste din fertilitet.

Hvad betyder alderen?

Kvindens alder har stor betydning for muligheden for graviditet. Du kan ikke ændre din alder, men du kan overveje om du skal starte med at få børn tidligt eller sent. Anbefalingen er at du ikke venter for længe. Kvindens æg bliver dannet allerede på fosterstadiet – og æg reserven vokser ikke efter fødslen. Tallene varierer lidt, men fagfolk udtaler at æggestokkene ved fødslen indeholder ca. 2.000.000 umodne ægceller. Når en ung kvinde når frem til puberteten er der ca. 400.000 ægceller tilbage og kun ca. 400 æg bliver modnet og når frem til ægløsning, mens kvinden er i den fødedygtige alder. Kvinder kan blive gravide fra de får deres første menstruation til hun er cirka 45 år.

Jo ældre kvinden er, jo længere tid tager det at blive gravid. Det giver et godt billede af alderens betydning for kvinders muligheder for at blive gravide, at en ung kvinde på 20 år har 34% chance for at blive gravid og føde et barn pr. måned og at en kvinde på 40 år tilsvarende har 6% chance. Det er vel at mærke, hvis de aktivt arbejder på graviditet og har sex med deres partner (som også er frugtbar) et par gange om ugen. Mænds sædkvalitet bliver dårligere med alderen, men hos mænd betyder allerførst noget for sædkvaliteten, når de er 40-50 år gamle. En mand på 45 år er i gennemsnit 5 gange længere om at gøre sin partner gravid end en ung mand under 25 år. Både kvinder og mænds alder har betydning for risiko for abort.

Hvad betyder din livsstil?

Hvis du og din partner igennem et stykke tid har arbejdet på at blive gravide, uden at det er lykkedes endnu – så er I måske begyndt at tænke på, om der er noget i jeres livsstil, der kan have større eller mindre betydning for jeres muligheder for at blive gravide. Her har vi samlet viden om, hvordan din fertilitet påvirkes af din livsstil.

Kost og fertilitet

Graviditet forudsætter modne og levedygtige ægceller og regelmæssig ægløsning. Som det fremgår ovenfor bliver kvinders æg reserve helt af sig selv reduceret kraftigt undervejs i løbet af opvæksten. Man kan ikke ændre på antallet af anlæg til ægceller, men der er noget som tyder på at man gennem sin livsstil kan rette på ubalancer i kroppen og forbedre kvaliteten af æggene og på den måde forøge chancerne for at blive gravid og forebygge aborter.

Samtidig kan et forhøjet niveau af det overordnede hormon insulin påvirke dannelsen af kønshormoner, og det kan for kvinder betyde menstruationsforstyrrelser og nedsat fertilitet. Når blodsukkeret stiger, stiger insulinen. Derfor er det vigtigt at leve på en måde, som provokerer blodsukkeret mindst muligt – dvs. leve på en måde, hvor blodsukkeret er stabilt. Ofte vil en moderat indsats på kosten sammen med moderat motion give en god effekt i forhold til at holde blodsukkeret stabilt. Så kost har altså betydning for dine muligheder for at blive gravid og få et barn.

Sundhedsstyrelsens kostanbefalinger er for de fleste et godt udgangspunkt for en fornuftig kost, når du søger at bliver gravid. De almindelige kost anbefalinger fra sundhedsstyrelsen er gengivet her:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød 
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Hvis du har problemer med et svingende blodsukker eller med overvægt er det hensigtsmæssigt at undgå stivelse/kulhydrater fra stivelseskilder som sukker, korn mv. Spis i stedet en afbalanceret kost med fokus på grønt, fedt og protein.

Hvis du har PCOS er kosten også en meget vigtig regulerende faktor. Hvis du har PCOS kan det være at du er insulinresistent. Det betyder at din krop ikke reagerer normalt på hormonet insulin. Derfor vil din bugspytkirtel udskille ekstra meget for at regulere dit blodsukker. For meget insulin har som nævnt ovenfor betydning for din hormonbalance og kan betyde at du får sværere ved at blive gravid. Hvis du har PCOS er det ekstra vigtigt at leve på en måde, hvor blodsukkeret holdes stabilt.

Kosttilskud – et godt supplement

Når du gerne vil være gravid er det vigtigt med en alsidig kost, så din krop får alle de næringsstoffer der er brug for. Men selv om du spiser godt og rigtigt kan det være en god ide at supplere med en god vitaminpille, ligesom din krop har brug for at få tilført folsyre, jern og D-vitamin, når du forsøger at blive gravid. Folsyre er et B-vitamin og har betydning for blandt andet opbygning af DNA, celle og fostervækst, dannelse af røde blodlegemer. D-vitamin har betydning for livmoderslimhinden og for dit immunforsvar. Et lavt niveau af D-vitamin mindsker fertiliteten og øger risiko for tidlig abort.

BMI – hverken for højt eller for lavt

BMI bruges til at lave en grov beregning af om man er overvægtig eller undervægtig.
BMI værdierne kan du se her:

BMI på mellem 19-24 – normal vægt
BMI på 25-29 – let overvægt
BMI på 30-34 – svær overvægt

Din vægt påvirker hormonbalancen og dermed dine muligheder for at blive gravid. Helt enkelt skal du hverken være for tyk eller for tynd. Hvis du er overvægtig (BMI over 30) eller undervægtig (BMI under 19) kan det tage længere tid før du bliver gravid. Hvis du er overvægtig kan det være svært at blive gravid, fordi der i fedtvævet dannes hormoner, som har betydning for din cyklus og de kan blive forstyrret ved overvægt. Hvis du er overvægtig kan der også være øget risiko for tidlig abort. Overvægt kan også indebære komplikationer og risici i løbet af graviditeten og i forbindelse med fødslen. Hvis du er undervægtig (BMI under 19) nedsætter det også dine chancer for at blive gravid. Undervægt kan forårsage uregelmæssige menstruationer og manglende ægløsninger.

Hvis du som overvægtig taber dig vil din fertilitet blive forbedret og tilsvarende vil en vægtøgning forbedre fertiliteten hos undervægtige.

Hvad betyder stress for din frugtbarhed

En stresset krop er mindre tilbøjelig til at blive gravid end en afslappet krop. Det skyldes at stresshormoner har indvirkning på hormonbalancen og dermed også det hormonelle samspil, der er nødvendig for at ægløsning finder sted. Det er derfor vigtigt at overveje om der er ydre eller indre faktorer der stresser dig og arbejde på at mindske stress faktorerne og dit stressniveau.

Fertilitets Stress, er det fænomen, som du måske har hørt om. Mange kvinder der igennem længere tid søger at blive gravide, uden at det lykkes, får stress udløst af selve det at være i den situation. Negative og angstfyldte tanker, der kredser om den graviditet, der ikke indfinder sig, kan føre til en følelse af konstant uro og stress i kroppen og bekymring og nedtrykthed i tanker og følelser. Dette kaldes fertilitets stress.

Gode råd i forhold til forebyggelse af stress, som også er vigtige for dig, der søger at blive gravid er:

  • Undgå at få fertilitets stress: det gør du ved at holde fast i det gode hverdagsliv med gode oplevelser, kærestetid, sociale arrangementer og fordybelse i noget du holder af. Vær opmærksom på, at du selv har indflydelse på hvor meget bekymringer og negative tanker skal fylde i dit sind. Dyrk positive indtryk og oplevelser – og vær bevidst om, hvordan du kan blive ”taget med” af negative følelser og tanker.
  • Stress af: Vejrtrækningsøvelser, yoga, afspænding og meditation kan være gode værktøjer, hvis du vil nedbringe stress i din krop.
  • Prioriter din søvn: Sov mindst 7 timers søvn om natten.
  • Få frisk luft: Gå ture udenfor og ophold dig i naturen: strand, skov, park
  • Rør ved og bliv rørt ved: Menneskelig berøring udløser lykke-signalstoffer, som giver velvære og får en til at slappe af.
  • Undgå koffein: undgå eller skær ned på kaffe og cola.
     
  • Undgå fødevareallergi/ intolerance: Mælkeprodukter eller glutenholdige produkter giver ofte allergisk reaktion – men der kan også være andet, du ikke tåler – undgå at sætte kroppen i alarmberedskab ved at spise ting, du ikke tåler.

Bevæg dig til graviditet

Moderat motion er godt for kroppen og sindet af flere årsager. Dels sænker motion stressniveauet i kroppen, dels bidrager motion til et stabilt blodsukker og holder vægten nede. Endelig er det meget fysisk belastende for kroppen at være gravid, så det er en god idé at være i fysisk god form hvis man planlægger at blive gravid. Men du skal ikke dyrke for hård motion. Hård fysisk aktivitet kan påvirke din hormonbalance og give en uregelmæssig menstruationscyklus. Så hvis du er vant til at træne meget hårdt bør du skrue ned for intensitet og hyppigheden, mens du prøver at blive gravid.

Drop stimulanserne  

Rygning, alkohol og koffein har på forskellig måde en negativ virkning på din frugtbarhed. Derfor er der god grund til at nedsætte forbruget af alkohol og kaffe og helt undgå tobak, når man gerne vil blive gravid. Kvinder, der drømmer om at blive gravide bliver rådet til at have et meget lille eller slet intet alkoholforbrug. Undersøgelser viser, at det tager længere tid at blive gravid, hvis man drikker. Det skyldes at alkohol kan give manglende ægløsninger og menstruation. Alkohol øger risiko for abort og giver fosterskader. Koffein fra kaffe, the, cola, kakao og energidrikke giver også nedsat fertilitet og øger risiko for abort. Jo mere kaffe man drikker, jo længere tid tager det at blive gravid. Man anbefaler at begrænse forbruget af kaffe. 5 kopper dagligt nedsætter din fertilitet. Rygning fremskynder tab af æg fra æg reserven, og kvinder der ryger, går tidligere i overgangsalderen. Derudover øger rygning risiko for abort. For mændene betyder rygning nedsat sædkvalitet.

Undgå hormonforstyrrende stoffer

Vi bliver dagligt udsat for mange forskellige stoffer, der påvirker vores hormonsystem. Hvordan vi bliver påvirket, afhænger af hvilken påvirkning der er tale om og om hvor længe det står på. For at være på den sikre side, skal du, når du forsøger at blive gravid være opmærksom på om du kan undgå hormonforstyrrende stoffer i f.eks. parfume, hudplejeartikler, rengøringsmidler, maling mv.

Sex er godt – og nødvendigt – og skal også være sjovt

Det er nødvendigt at dyrke ubeskyttet sex, hvis man gerne vil være gravid. Og det er nødvendigt, at have sex omkring ægløsningen. Derfor er det godt hvis du lærer din cyklus at kende og ved hvornår du har ægløsning. Her er flere muligheder – hold øje med klar og slimet udflåd og en let hævet temperatur, som indtræffer lige omkring ægløsning – eller benyt en ægløsningstest, hvis din menstruation er regelmæssig. Mange par, der arbejder på baby-projektet, oplever at timing og ægløsningsfokus tager pippet fra parforholdet og lægger en dæmper på spontanitet og lyst. Hold fast i sex og intimitet, som noget dejligt og sjovt, der bekræfter jeres kærlighed og samhørighed. Og styrk jeres parforhold ved at dyrke sex, også når der ikke er ægløsning.

Hvad betyder kønssygdomme for fertiliteten?

Kønssygdomme er sygdomme, der smitter ved samleje. Hvis du tidligere har haft kønssygdomme kan det påvirke din fertilitet. Især sygdommen klamydia er årsag til infertilitet. Klamydiabakterien kan, hvis den ikke behandles, spredes til æggelederne. Og dette kan øge risiko for infertilitet og for graviditet uden for livmoderen. Sygdommen er let at behandle, men i mange tilfælde opleves ingen symptomer. Du kan beskytte dig mod klamydia ved at bruge kondom og du øger din chance for at blive gravid ved at beskytte dig mod klamydia.

Hvordan kan zoneterapi hjælpe dig til en bedre fertilitet?

Zoneterapi hjælper dig til at forbedre din fertilitet. Selve zoneterapibehandlingen hjælper kroppen ned i sit ro-hvile system og hjælper kroppen og dermed også hormonsystemet tilbage i balance.
Når du kommer til fertilitets-zoneterapi hos os, vil vi udover zoneterapi behandlingen bruge tid på at få vendt de ting i dit hverdagsliv, der kan have betydning for dine muligheder for at blive gravid. Vi vil sammen med dig tage fat på de ting, hvoraf nogle er nævnt ovenfor, som er relevante for dig. På den måde kan zoneterapien sammen med eventuelle forandringer i din livsstil rydde stenen af vejen og bane vejen for din kommende graviditet.

Vores råd er dog ikke at gå for radikalt til værks. Der er ingen dokumentation for at mikro regulering af f.eks. din kost øger din fertilitet markant. Prøv at undgå at blive for fastlåst i negative tanker om din kost eller livsstil og undgå at blive for kontrollerende og dømmende overfor dig selv.

Brug i stedet din sunde fornuft, vær realistisk og prøv i første omgang at tage fat i de lavest hængende frugter – måske er der nogle få og enkle justeringer, du kan gennemføre i dagligdagen? Mærk efter hvad der gør, at du får en oplevelse af at have godt.

Et godt velbefindende med god søvn, god energi i dagligdagen, god fordøjelse, glæde og mindre stress, angst og bekymring er gode pejlemærker for en krop og et sind der er i balance. Og husk at være tålmodig med dig selv og din krop.


Kild
er
https://www.netdoktor.dk/fertilitet/10-gode-raad-til-kvinder-om-fertilitet.htm
https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/obstetrisk-klinik/graviditeten/foer-graviditeten/Documents/Bevarfrugtbarheden.pdf
https://www.regionsjaelland.dk/sundhed/geo/koegesygehus/afdelinger/fertilitet/Sider/default.aspx 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/gode-raad/kost-og-graviditet/